آینده شغلی ادمینی؛ چالشها و فرصتها
تکنولوژی، فرصتهای شغلی تازهای برای انسانها ایجاد میکند. فرصتهایی بسیار وسوسهبرانگیز هستند، اما گاهی میتواند پر از چالشهای بزرگ و کوچک باشند. ادمینی، از جمله مشاغلی است که با ظهور و رشد شبکههای اجتماعی به وجود آمده است. افراد زیادی به این شغل علاقه نشان میدهند و در آن مشغول فعالیت هستند. این شغل، مانند هر حرفه دیگری، چالشها و فرصتهای خاص خود را دارد که ممکن است تا کنون از نظر پنهان مانده باشند. اگر شما هم در این حوزه فعالیت میکنید یا به تازگی میخواهید وارد آن شوید، با این مقاله همراه باشید.
ادمین چه کاری انجام میدهد؟
ادمین یا به طور دقیقتر، ادمین اینستاگرام، فردی است که وظیفه مدیریت پیج دیگران را بر عهده میگیرد. این فرد، میتواند در حوزه تولید محتوا، چیدن استراتژی، پاسخگویی به پیامها، فروش محصول و خدمات یا هر چیز دیگری که به پیج اینستاگرام مربوط میشود فعالیت کند.
عموما از ادمین انتظار میرود مهارتها و ویژگیهای زیر را داشته باشد:
- با حوصله و صبور باشد و به تمامی کارهای پیج رسیدگی کند.
- مهارت حل مسئله قوی داشته باشد و در شرایط مختلف بهترین تصمیم را بگیرد.
- با مخاطبان ارتباط موثر و محترمانه داشته باشد و آنها را به خرید محصول ترغیب کند.
- محتواهایی جذاب و مخاطبپسند تولید کند و در زمان مناسب آنها را انتشار دهد.
البته با توجه به نوع و میزان فعالیت پیج، ممکن است این وظایف به یک یا چند نفر محول شود. به عنوان مثال برخی پیجها یک ادمین برای پاسخگویی، ادمین دیگری برای تولید محتوا و یک ادمین مجزا برای فروش محصول دارند. این موضوع کاملا بستگی به نظر کارفرما و نیاز پیج دارد.
آیا ادمینی، شغل آیندهداری است؟
دیگر دورانی که شغل، به ادارههای دولتی و بیمه بازنشستگی محدود میشد، گذشته است. این روزها، فرصتهای شغلی بسیار متنوعتر شدهاند و افراد جوانتر، راحتتر میتوانند خود را با این شرایط جدید وفق دهند. با این حال، هنوز هم این نگرانی وجود دارد که آیا ادمینی، آینده شغلی خوبی دارد یا نه؟ البته این نگرانی کاملا به جاست؛ زیرا همه ما بخش قابل توجهی از عمر خود را برای شغلمان صرف میکنیم و اگر این تلاش بیحاصل باشد، ناامید خواهیم شد.
برای اینکه بدانید آینده شغلی ادمینی چگونه است، باید با چالشها و فرصتهای این شغل کاملا آشنا باشید. در ادامه، به مهمترین ابعاد شغل ادمینی اشاره خواهیم کرد.
فرصتهای طلایی در شغل ادمینی
ادمینی یکی از پردرآمدترین شغلها در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. با ورود به این شغل، میتوانید از مزایای زیر بهرهمند شوید:
۱- زمان آزاد خوبی دارید
ادمینها، عموما ساعت کاری منعطفی دارند و نیازی نیست از ساعت خاصی به شرکت بروند و سر ساعت خاصی برگردند. این موضوع باعث میشود مدیریت زمان کاملا دست خودشان باشد و بتوانند به راحتی به کارهای دیگر خود نیز رسیدگی کنند.
۲- درآمد شما میتواند به صورت درصدی باشد
بسیاری از ادمینها، نقش موثری روی افزایش فروش محصول یا خدمات یک پیج دارند. به همین دلیل پس از مدتی به یک شریک تجاری تبدیل میشوند و میتوانند در درصدی از سود فروش سهیم شوند. این موضوع باعث میشود درآمد آنها به مقدار مشخصی محدود نباشد و با افزایش سود، بیشتر شود.
۳- با کسبوکارهای مختلف آشنا میشوید
یکی از بزرگترین مزایای ادمینی این است که با کسبوکارهای مختلف و چالشهای آنها آشنا میشوید؛ بدون اینکه نیازی به تجربه کردن آنها داشته باشید! به عنوان مثال اگر ادمین یک پیج فروش لباس شوید، متوجه خواهید شد چالشهای این کار چیست؛ بدون اینکه نیاز باشد خودتان مستقیما در آن دخیل باشید. این تجربه، برای افرادی که قصد دارند در آینده کسب و کار خود را راهاندازی کنند بسیار ارزشمند است.
۴- محدود به مکان خاصی نیستید
یکی از مثبتترین ویژگیهای ادمینی این است که شما را به مکان خاصی محدود نمیکند. حتی در شرایطی که نیاز به عکاسی از محصولات وجود داشته باشد، نهایتا ۳ روز در هفته باید در مکان مورد نظر کارفرما حاضر شوید. این ویژگی، برای کسانی که به هر دلیلی دوست ندارند مدام به محل کار خود رفت و آمد کنند، یک امتیاز بزرگ به شمار میآید.
۵- همیشه برایتان کار هست
بیشتر پیجهای اینستاگرام به ادمینهای خوب نیاز دارند تا مدیریت پیجشان را به آنها بسپارند. در تمام کانالهای کاریابی موقعیتهای شغلی برای ادمینها وجود دارد که با توجه به نوع و حجم کار حقوقهای متفاوتی دارد. بنابراین تا اینستاگرام پابرجاست، تقاضا برای ادمین هم زیاد است و شما با داشتن این مهارت میتوانید پروژه مورد نظرتان را پیدا کنید.
چالشهای بزرگ ادمینهای اینستاگرام
ادمینی به همان اندازه که خوب و آسان به نظر میرسد، میتواند چالش برانگیز هم باشد. اگر وارد این شغل شوید، باید انتظار اتفاقات زیر را داشته باشید:
۱- شبکههای اجتماعی همیشه روی بورس نیستند
شبکههای اجتماعی ممکن است در بازههای زمانی خاص، رشد ناگهانی را تجربه کنند و سپس دچار رکود شوند. بنابراین، ادمینها همیشه این نگرانی را دارند که شغل خود را از دست بدهند. البته اگر انسان به روزی هستید و میتوانید خود را با شرایط و برنامههای جدید منطبق کنید، نباید نگران این مورد باشید.
۲- ممکن است مدتی بدون پروژه بمانید
به یاد داشته باشید که ادمینی یک شغل رسمی و تمام وقت نیست. هر لحظه ممکن است کارفرما تصمیم بگیرد پیج خود را ببندد یا نیروها را تعدیل کند. بنابراین، احتمال دارد مدت کوتاهی بدون پروژه بمانید. در صورتی که مهارت ارتباطی بالایی دارید و تجربه کافی در زمینه ادمینی به دست آوردهاید، این مشکل کاملا موقتی خواهد بود.
۳- ساعت کاری مشخصی ندارید
همانطور که گفتیم، ادمینی محدود به زمان و مکان خاصی نیست. این موضوع، همان اندازه که میتواند مزیت باشد، چالش برانگیز هم هست؛ زیرا ممکن است زندگی شخصی شما را تحت شعاع قرار دهد. مگر اینکه برنامهریزی قوی و ذهنی منظم داشته باشید.
۴- همیشه باید برای دیگران کار کنید
اگر بخواهید ادمینی را ادامه دهید، همیشه کارمند دیگران هستید؛ زیرا این شغل نهایتا به جایی میرسد که ادمین پیجهای بزرگ شوید. هر چند این شغل درآمد بالایی دارد، اما اگر دوست دارید کسب و کار خود را داشته باشید، در کنار ادمینی به فکر مشاغل دیگر هم باشید و تنها به این حوزه اکتفا نکنید.
اینها مهمترین و بزرگترین چالشهای ادمینی بود، ولی یکسری چالشهای دیگر هم هست که میتوانید در مقاله مشکلات شغل ادمینی بخوانید.
سخن پایانی
با توجه به نکاتی که به آنها اشاره کردیم، ادمینی میتواند برای کسانی که نظم و پشتکار دارند، آیندهای خوب رقم بزند. همه چیز در این مسیر به خود شما بستگی دارد. اینکه چطور به شغلتان نگاه کنید و چقدر برای رشد تلاش کنید، در نهایت آینده شما را شکل خواهد داد.